söndag 24 november 2013

De kritiska minuterna...

...när pepparkakorna gräddas i ugnen bör inte underskattas. Hur gör man egentligen för att få de perfekta pepparkakorna? Ja, man sitter iallafall inte och matar en 7 månaders baby med hemlagad mangopurè och samtidigt pratar med grannfrun. Då blir det antingen så här:

Lite brända i kanterna

 
Eller så här:

"Den är mjuk i mitten mamma", sa 4-åringen.
Man borde alltså optimalt sätt sitta på en stol framför ugnen och bokstavligen iaktta pepparkakorna medan de gräddas, för att inte riskera att de bränns, men att man heller inte behöver säkra sej genom att ta ut dem för tidigt. Det här var första baket för i år, det blir säkert bättre nästa gång när vi har rutinen inne.

Fråga till läsarna: vilken temperatur gräddar du i och hur många minuter? Och har du dem i mitten eller övre delen av ugnen?

/C

4 kommentarer:

  1. Åh, det är ju så lätt hänt, extra ledsen blir man om man råkar bränna en hel plåt för något av barnen.

    SvaraRadera
  2. Haha, jag vet inte hur många ggr jag varit med om båda bilderna!

    SvaraRadera
  3. Ja, pepparkaksbak är bara för dom riktigt skärpta bagarna! :)

    SvaraRadera
  4. Så fort jag inte sitter och tittar på plåten så blir de brända. Jag är lite glömsk... Klarade mig ganska bra i år ändå!

    SvaraRadera