tisdag 26 november 2013

Dagens enkla middagstips

I dessa hektiska adventstider kan det vara bra att ha enkla middagsrecept, som både går fort och kräver minimalt med ingredienser (då har du mer pengar över till julmat, klappar och pyssel).

I dag lagar jag broccolisoppa hemma hos oss, på beställning från 4-åringen (som hatar grönsaker, märk väl). Jag serverar soppan med bröd som jag fyllt med smör, riven ost och rostad lök (köpt) och grillat i våffeljärnet (har ingen toastgrill). Jag använder följande recept som jag hittat på ica.se:


Ingredienser

·         1 lök
·         2 potatisar
·         250 g broccoli
·         12 dl grönsaksbuljong (vatten och grönsaksfond eller tärning)
·         2 dl matlagningsgrädde
·         salt och peppar

Så här gör du

1.    Skala och skiva lök och potatis. Skär hela broccolin i bitar.

2.    Koka upp buljongen och lägg i lök, potatis och broccoli. Koka upp och låt det koka i ca 10 minuter. Mixa soppan med en stavmixer eller i en matberedare.
3.    Häll tillbaks i kastrullen, tillsätt matlagningsgrädde, koka upp och smaksätt med salt och peppar.

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar