onsdag 29 oktober 2014

Pysseltips för heltidsjobbande småbarnsföräldrar

Dagens pysseltips till denna målgrupp från latskapens gudinna: don`t do the pyssel själv, gå till butiken. Man kan inte hinna med allt och måste självklart prioritera. Som om det inte vore nog med julgalskapen någon av oss drabbas av denna tid på året, så är ju också hösten annars en hektisk period på jobbet till exempel.
 
Något är faktiskt roligt att göra själv, medan många saker känns mest som en självpåtvingad pina och då är det ju inget poäng att göra det. Pyssel ska vara roligt och inget måste. Finns såklart mycket man kan pyssla tillsammans med barnen också och det låter ju så idylliskt och mysigt. Men ärligt talat, min erfarenhet är tyvärr ofta att det bara blir k-a-o-s. Massa efterarbete med städning, klädtvätt och fläckar som inte går bort. Sura ungar som inte fick pyssla som dom ville eftersom mamma ha bestämt att tomten skulle se ut på ett bestämt sätt. Så i dag när jag hade vägarna förbi den lokala butiken Europris hittade jag denna påse med dekorationer, som säkert går att använda till något sen. Hade säkert gått an att laga själv också, men nu gjorde jag inte det och har inte dåligt samvete för det heller.
 
 
p.s. jag ger inte upp hoppet med pysslandet för det. Barnen ska aktiveras och mor också, men ibland går det att också tillåta sej den enkla vägen till julfrid.
 
/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar