tisdag 7 oktober 2014

Jul i en kopp...eller summan av kardemumman

Min systers inlägg om kardemummachokladen fick mig att komma ihåg en grej. Kombinationen kaffe och kardemumma lät bekant och plötsligt kom jag ihåg att jag har en specialkaffesort i köksskåpet. Jag fick den i födelsedagspresent i vintras, och då kokade jag kardemummakaffe några gånger men beslöt att spara resten till hösten. Smakerna påminde om julen så därför passar det bättre att dricka kaffet denhär tiden på året.

Igår kväll kokade jag en kopp, och mycket riktigt gav kaffet julassociationer. Mumma! 


Dagens tips är alltså: om ni vill ha juligt kaffe, köp kaffe med kardemummasmak! Eller tillsätt helt enkelt en nypa kardemumma vid nästa kaffekokning, det borde ju också funka!


Kanske nån kaffeexpert skulle påstå att man inte kan spara en öppnad kaffepåse ett halvår pga att aromerna försvinner eller något liknande, men det gick alldeles utmärkt. 

/E

2 kommentarer:

  1. Testa även att koka kaffe och tillsätt lite kanel i kaffefiltret, vips så har du kanelkaffe, så gott och juligt!

    SvaraRadera