fredag 31 oktober 2014

När sötsuget anmäler sej

Fredagkväll. Halloween är överstökat. Ungarna i säng, sockerstinna. Själv har jag suttit och jobbat (!) fredagkväll på bästa sändningstid (läs: Skavlan). Så busy att jag inte ens hunnit plocka fram fredagschokladen min. Och då är jag busy, skall jag lova dej.
 
Nu började sötsuget komma och det var då jag började drömma om juliga bakverk. Sökte lite inspiration här och där på nya spännande bakverk till jul och hittade dessa cupcakes hos Fazer.fi. Jag är ju en cupcakes-lady av stora mått, så det här receptet ska jag testa i november. Söta eller hur? Smeten är ju ganska basic så man kan säkert "spica" till den ännu mer med juliga kryddor t.ex.
 


Bild från fazer.fi

Ingredienser (ca 12 muffins)

6,5 dlvetemjöl
2 tskbakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tskkanel
2 dl rörsocker
125 gsmält smör
2ägg
2,5 dl mjölk

Glasyr

100 gnaturell färskost
1 dlpudersocker

Dekoration

 Fazer Pepparkakspar-kex (ja, eller helst hembakta pepparkakor kanske?)

Gör så här

Blanda ihop mjölet, bakpulvret, vaniljsockret och kanelen.
Tillsätt sockret och det smälta smöret, äggen och mjölken. Blanda snabbt ihop till en jämn smet. Fördela smeten i mu ffinsformar och grädda i 200 grader varm ugn cirka 20 minuter. Låt mu ffinsen svalna ordentligt.
Blanda färskosten med pudersockret och spritsa ut glasyren på mu ffinsen. 
Dekorera med en pepparkaksgubbe och -gumma.


/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar