fredag 14 december 2012

Lucka nr.14


Ikväll ska vi ha glögg-gäster. Det blir både vanlig glögg med vin och utan alkohol. Dessutom har jag i år varit så vågad att jag har köpt en glögg med smak av choklad. Den är från Saturnus- ett skånskt dryckesbolag i fjärde generationen. Den innehåller kanel, kardemumma, kryddnejlika, ingefära, pomerans och kakaobönor. Det kan bli intressant. Jag är ju en inbiten chokladälskare, så det kan också hända att förväntningarna är lite för stora och att fallhöjden då är stor när den inte "levererar". Det återstår att se.



Tilltugget till glögg däremot kunde jag ta emot flera idèer på. Någon? Tips? Det klassiska är ju pepparkakor med blåmögelost. Nam! Men det är definitivt inte alla som gillar det och att bara äta pepparkakor blir litt sött och äckligt i längden. En annan finsk favorit är väl julstjärnor, men det är ju också sött. Rågsnacks/kex/knappar (kommer inte exakt ihåg vad de heter, för de finns naturligtvis inte i importskygga Norge) är gott med diverse färskostar till eller med min favorit: med röd pesto och en skiva mozzarellaost. Det är med andra ord lite jul-tapas recept jag är ute efter, men gärna något som är snabbt att laga och inte kräver allt för avancerade ingredienser. Alltså, det man alltid är ute efter när man ska laga mat!

Kanske helt enkelt skinksnurror (hämtat från http://kalasmums.blogspot.se):

Ingredienser
16 st
2 kakor fyrkantigt, mjukt tunnbröd
1 dl Arla Köket Kesella kvarg
1 msk stark julsenap
200 g tunt skivad, kokt eller rökt skinka

Gör så här:
Blanda kvarg och senap och bred på brödet. Lägg på skinkskivorna och rulla ihop. Lägg rullarna i plast i kylen tills det är dags att servera. Skär i bitar med vass kniv.

Ha en trevlig fredagkväll!

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar