onsdag 7 december 2011

Den perfekta julmusiken

I december ska man frossa i julmusik. Jag börjar alltid månaden med att lyssna på amerikanska julklassiker. Ingen kan ge mig julstämning som Frank Sinatra, Nat King Cole, Bing Crosby m.fl. När jag har tröttnat på dessa (vilket jag egentligen aldrig gör) övergår jag till svensk julmusik. Jul, jul strålande jul, O helga natt, Gläns över sjö och strand och många andra musikstycken hör till favoriterna. (min ålder multiplicerades med 3 när jag använde ordet musikstycken...)

Alla respektabla artister har nångång under sin karriär gett ut en eller flera jullåtar eller hela album med endast julmusik. Även detta år har flera artister gett ut julskivor. Eftersom jag är ganska konservativ när det gäller julmusik tänkte jag nu vidga mina vyer lite och lyssna igenom några julskivor som har utkommit i år, främst sådana som jag inte annars skulle bry mig om att lyssna på.

Mitt första val är en liten mjukstart och vidgar egentligen inte mina vyer eftersom det är exakt sådan julmusik jag gillar, old school Frank Sinatra-stil. Jag syftar förstås på Michael Bublé och hans julskiva med den fantasifulla titeln Christmas. 
It's beginning to look a lot like Christmas, White Christmas (duett med Shania Twain), Santa Baby, Have yourself a merry little Christmas och Ave Maria är några exempel på låtar på skivan. En massa bra julmusik helt enkelt, en fantastisk röst och en välspelande orkester. Jag ser framför mig en värmande brasa och snöflingor som virvlar utanför fönstret. Mr Bublé sätter ribban högt och det kommer att bli svårt för de andra skivorna jag har tänkt lyssna på att leva upp till detta.  
Christmas får 5 julstjärnor av 5 möjliga. Det blir inte bättre än såhär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar