torsdag 8 december 2011

Åtta



Idag är det åttonde december och kanske börjar någon bli sugen på lite julpyssel? Ifjol pysslade jag som aldrig förr och gjorde bland annat pynt att hänga i julgranen.

Att sy tyghjärtan är enkelt. Det är bara att klippa ut två hjärtformade bitar i valfritt tyg och sy ihop dem. Det är dock viktigt att komma ihåg att lämna en liten öppning så att man kan fylla hjärtat med vadd. Sedan syr man ihop öppningen för hand. Samtidigt som jag sydde ihop tygbitarna passade jag på att sy fast upphängningssnöret också, jag sydde fram och tillbaks några gånger över snöret så att den skulle sitta fast ordentligt.


Jag virkade även snöstjärnor i vitt garn och sydde fast små vita pärlor på dem. Beskrivningen hittade jag i någon jultidning. Kanske det går att hitta något liknande på nätet om någon är intresserad.(hjärtat i bakgrunden är köpt på Kremmerhuset)


Sedan gjorde jag också pynt av järntråd, bl.a. grisar, gummor och gubbar. Som modell använde jag pepparkaksformar. Eftersom järntråden var så tunn var det omöjligt att få en bra bild av pynten, men ni får föreställa er pepparkaksformar gjord i järntråd. Jag knöt fast silkesband i dem så att de skulle gå att hänga i granen.

Sammanfattningsvis hade vi en ganska ful gran ifjol, men väldigt fint pynt om jag får säga det själv. I år går det rykten om att vi ska ha en plastgran... får se vilket tema det blir, om vi återanvänder fjolårets pynt eller om vår kära mor äntligen får sin vilja igenom - en gran med endast guld pynt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar