fredag 22 november 2013

Svärmor julgästbloggar

Jag är SysterC:s svärmor och jag har blivit inbjuden att skriva på SystrarnaCochE:s julblogg.:). Det tackar jag för och skall försöka berätta om sådant som vi pysslar med vid juletid.

Nu är det två veckor kvar till lillajul (som vi i Finland firar den sista lördagen i november. red.anm.) och det är hög tid att börja ställa i ordning vissa saker som hör till den högtiden. Vi har som tradition att vi äter julgröt och skinksmörgåsar vid stora bordet i vardagsrummet. Efter maten slänger lillajulgubben in paket och tar önskelistorna som finns under kvasten på trappan :) Det ni brukar vara spännande!

I dag har jag jobbat med att flytta min underbara julservis från ett skåp i vardagsrummet, där
den är i förvar resten av året, till vitrinskåpet i köket. Jag har putsat och grejat och burit tallrikar och
olika serveringskärl  från vardagsrummet och det måste jag erkänna att julstämning får jag nog redan
då jag ser alla tomtar som finns som dekoration på faten. Servisen är bra att ha nära till hands för den
är i användning hela december!
 
 
Ovalt fat
Fyrklöver julservisen "Gammaldags jul" (bild lånad från www.fyrklovern.se)

Mattallrik
Julservisen "Gammaldags jul" (bild lånad från www.fyrklovern.se)


I morgon blir det dags att städa ur skafferiet i källaren och göra rum för julmaten. Det gör jag i god tid så att jag inte behöver börja städa den just innan jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar