måndag 4 november 2013

Julkalendrar till barn

Sitter och planerar december (vilken överraskning?) med en kopp juhlamokka-kaffe i handen och rester av helgens Halloween-kaka (fullpackad med e-ämnen och annat skumt, sorry systerE!). Funderar på om 4-åringen ska få någon julkalender i år och i så fall vilken typ av kalender? Hur gör ni andra som har barn i olika åldrar?

Förra året fick hon en chokladkalender, en såndär klassisk variant med egentligen ganska äcklig choklad, men hon gillade den naturligtvis. Jag hade också lagat "skatt-jakt-julkalender" lørdagar och søndagar åt henne och pappan i huset. Då fick de en skattkarta och skulle leta rätt på varsin påse med något trevligt i. Det skrev jag om här.

Själv gillar jag Fazers julkalender, som har lite lyxigare choklad i olika varianter. Den kalendern får man dock inte tag på i Norge, om man inte eventuellt beställer den på nätet förstås.  T.ex. från denna sida, FromFinland. Där hade jag aldrig varit inne tidigare, men det är ju rena guldgruvan för oss finnar i utlandet!

Karl Fazer Joulukalenteri (166g)

Ser också nu att Dumle har en julkalender. Det kunde vara något i min smak.

402405_Dumle_joulukalenteri.png

Det har en tendens att bli mycket choklad och jag skulle gärna begränsa det dagliga sötsaksintaget, därför kunde ju en sak-kalender vara bättre. Grannen har köpt en lego-julkalender till sin dotter. De är ganska dyra här i landet och vår tös är inte jätteförtjust i lego ännu, men håller på och blir. Friends lego är lite svårt och pilligt ännu.

LEGO Friends Adventskalender 41016
När jag var liten kommer jag ihåg att jag ett år hade en sak-kalender med olika små plastgrejer och ringar och sånt i. Någon som vet om det finns något liknande nu att köpa?

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar