onsdag 21 november 2012

Årets julklapp 2012

"Årets Julklapp 2012 är en symbol för den mobila och uppkopplade trenden, där utbudet av nya tjänster ökat stark och snabbt förändrar konsumenternas beteende. Vi har idag tillgång till musik, film, nyheter och annat direkt i telefonen, surfplattan, läsplattan, datorn eller mp3-spelaren. Vi kan konsumera allt detta på nya platser och på alla tider på dygnet.
Detta förändrade köpbeteende i kombination med stor tidspress gör att konsumenterna vill utnyttja tiden effektivare. Hörlurarna är en förutsättning för att kunna använda den nya tekniken och gör att tiden i rörelse kan utnyttjas bättre. Årets Julklapp 2012 är hörlurarna." (www.hui.se)
Nu har Årets julklapp offentliggjorts i Sverige. Det blev hörlurar. Jag är inte imponerad, och jag kommer inte att önska mig hörlurar och knappast ge hörlurar åt någon i julklapp (hoppas att ingen blev besviken nu, hehe). Jag har blivit en motståndare till shoppinghysterin överhuvudtaget och jag hoppas att Årets julklapp 2013 kunde bli hemlagade julklappar, stickade sockor eller någon typ av Annorlunda gåva (dvs. att skänka en peng till välgörande ändamål). Men det kommer ju inte att ske så länge det är Handelns utredningsinstitut som väljer Årets julklapp och målet är att det ska vara en aktuell produkt som tros kunna sälja bra och även ses som tidstypisk... som ni märker är jag aningen kritiskt inställd till Årets julklapp! haha! Men jag tillägnar ändå det ett blogginlägg, bara för att. Och väntar varje år med spänning på att få veta vilken pryl som blivit vald. Är man julbloggare så är man.

Mina favoriter av årets julklappar är mössan år 2003 och boken 1999. Dessa prylar har tidigare valts till Årets julklapp:

1988 Bakmaskin 2001 Verktyget
1989 Videokameran 2002 Kokboken
1990 Woken 2003 Mössan
1991 CD-spelaren 2004 Den platta tv:n
1992 TV-spelet 2005 Ett pokerset
1993 En doft (parfym) 2006 Ljudboken
1994 Mobiltelefonen 2007 GPS-mottagaren
1995 CD-skivan 2008 En upplevelse
1996 Internetpaketet 2009 Spikmattan
1997 Det elektroniska husdjuret 2010 Surfplattan
1998 Dataspelet 2011 Den färdigpackade matkassen 
1999 Boken 2012 Hörlurarna
2000 DVD-spelaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar