onsdag 7 december 2011

7:e december

Den sjunde luckan blev tyvärr försenad pga snökaos. Jaa, det är faktiskt sant. För det första så gick gårdagskvällens produktion i stöpet pga en liten krabat som inte kunde sova pga hosta. Att det dessutom hade kommit mängder med snö efter att hon gått och lagt sej, så att det var så ljust ute att hon trodde det var dag hjälpte ju inte upp saken precis. Det resulterade i flera timmar vakenhet i natt...Så nu är hela gänget ganska trötta. När jag skulle köra familjen till dagis och jobb var det kö ÖVERALLT och detta antagligen pga snön. Jag kan helt enkelt inte begripa varför det blir så svårt att köra bil med en gång det kommer några decimeter snö på sidorna av vägen...
Men det var ju inte snön jag egentligen tänkte skriva om. Fast visst är det härligt med vitt i träden. Nu kan julen komma!

Vi har testat den tidigare omtalade inköpta IKEA pepparkaksdegen. Resultatet blev sisådär. Den var mjuk och väldigt lätt att kavla ut, men pepparkakorna blev i överkant knapriga och inte sådär supergoda. Det kan såklart bero på flera faktorer:
             a) att vår billiga ugn från Elkjöp håller på att säga upp kontraktet och har börjat grädda ojämnt.
             b) att min lilla hjälpreda lyckades blanda i ganska mycket extra mjöl som gjorde degen mera torr.
             c) att vi hade kavlat ut degen ganska ojämnt så att de tunna bitarna blev fort brända
             d) att vi hade dem för länge i ugnen.
Jag väljer att tro att det är degen det är fel på.
Men degen var god tyckte T. Och en ny köksfläkt blev monterad i  bakgrunden. "Montören" tyckte kanske att pepparkaksbagarna var lite i vägen...

Älgen var en favoritfigur.

Mjöl är också kul att sprida ut överallt så snabbt som möjligt.


 Till nästa bak ska jag laga min egen deg av ett recept som ger mycket spröda och goda pepparkakor:

1 ägg
140 g socker (ca 1,75 dl)
2 msk sirap
140 g smält smör
1 tsk nejlika
1 tsk kanel
1/2-1 tsk kardemumma
1 tsk soda
4,5 dl vetemjöl.
Vispa ägg, socker och sirap. Tillsätt smält smör och kryddor. Blanda mjöl och soda, tillsätt dem i smeten. Rör om bra. Jag brukar låta degen stå i kylskåp över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar