tisdag 24 november 2015

Lycka för pepparkaksälskare

Tack vare bakningsdiskussioner med en kollega i lunchen kom jag över en ny nätsida jag inte har sett tidigare. Norsk sådan dock. Den handlar bara om pepparkakebakning i olika former. Jag var speciellt på jakt efter ett bra recept på pepparkakemuffins och det hittade jag. Den skall testas till helgen tror jag bestämt. Jag var för övrigt så pass generös att jag översatte receptet till svenska ;)


Smeten


100 g margarin
3 dl vetemjöl
2,5 dl socker
2 ägg
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 tsk mald kardemumma
1 tsk mald ingefära
1,5 dl matlagningsgrädde
(ev. blåmögelost till dekoration istället för glasyr/frosting)
  1. Sätt ugnen på 200 °C.
  2. Vispa margarin och socker lätt och poröst. Tillsätt äggen, en åt gången, rör gott mellan varje ägg. Blanda mjöl med bakpulver, kardemumma, kanel och ingefära. Rör mjölblandingen i smörkremen växelvis med grädden.
  3. Fyll muffinsformarna ¾ fulla och grädda pepparkaksmuffinsarna i 10 – 12 minuter.
  4. Lägg rikligt med blåmögelost på muffinserna vid servering. Alternativt; laga en frosting/glasyr av blåmögelost (se under).


Frosting med blåmögelost

150 g blåmögelost
150 g smör/margarin
50-100 g matlagningsgrädde
6 dl florsocker


Rör ihop blåmögelost och rumstempererat smör. Tillsätt matlagningsgrädde och rör i florsockret, lite åt gången för att få en passande tjock glasyr.




Bild lånad från nätsidan.


Bedömning av slutresultatet kommer i slutet på veckan (hoppas jag).Kommentera gärna om du provar receptet!






/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar