måndag 15 december 2014

Nr 15: några favoriter




I december är det väldigt viktigt för mig att lyssna på julmusik. Speciellt när jag gör något juligt, exempelvis bakar, tillverkar julklappar, paketerar eller julstädar, finns alltid julmusik i bakgrunden. I dagens lucka ska jag presentera mina favoritjulskivor.

Nummer ett är Michael Bublé Christmas som jag recenserade på bloggen för några år sedan. En favoritskiva, definitivt.


Eftersom jag har hälsat på syster i Norge flera år i december har jag fastnat för en del norsk julmusik. 2011 var vi på Oslo Gospel Choir med Maria Haukaas Mittets julkonsert och det var en jättefin konsert! Så jag var ju förstås tvungen att köpa skivan och har lyssnat väldigt mycket på den sedan dess.



Ifjol var vi på Christel Alsos julkonsert, som var väldigt fin och stämningsfull. Efter konserten har jag lyssnat mycket på hennes julskiva I den kalde vinter på Spotify. 


En del skivor med blandade artister hittas även i samlingen, bl.a. gamla amerikanska godingar med artister såsom Frank Sinatra och Bing Crosby gör mig aldrig besviken. Min syster impulsköpte en sådan skiva ifjol men hon blev besviken på innehållet och gav den till mig. Tydligen har vi inte riktigt samma musiksmak. ;) Sedan är det också ett måste att lyssna på svensk julmusik, exempelvis sångerna Jul, jul strålande jul, O helga natt och Gläns över sjö och strand, men dessa pärlor brukar jag spara till närmare julen för den ultimata julstämningen.

Vilka är dina favoriter?

/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar