tisdag 3 december 2013

Lurad av glöggindustrin??

Värmer lite glögg på kvällskvisten efter att båda ungarna somnat. Börjar läsa på innehållsförteckningen på flaskan medan jag väntar på att glöggen ska börja sjuda. Helt klart är jag en orutinerad glöggare och naiv är jag säkert också, men sedan när slutade glöggen att innehålla juliga kryddor t.ex.? Eller har köpt glögg helt enkelt aldrig gjort det? Det bara låter så..plastigt.

Testar ikväll glögg av märket Julboden (från Lidl, inget dyrt och fancy alltså). Jag citerar:

Ingredienser: vatten, röd druvjuice från koncentrat, vin, socker, arom, syra (citronsyra), färgämne (sockerkulör, druvskalsextrakt), konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat).

Nu vet jag ju inte vad de menar med aromer. Men varför inte skriva ut det då, när de en gång har deklarerat vilka färgämnen de har använt? Och varför överhuvudtaget färgämnen, är inte röd druvjuice röd då??

Hursomhelst, den här glöggen får inte smak- och doftmässigt heller någon fullpoängare av mej.



/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar