lördag 14 december 2013

Fjortonde luckan


Tips på glögg-tilltugg för den som har tillgång till Västerbottensost. Jag hade en stor västerbottensost hemma, köpt på svenska julbasaren. Jag gillar inte egentligen smaken på osten, men när den blandas med andra smaker tycker jag att den är ok. Men så är ju jag heller inte svensk eller västerbottning. Därför bjuder jag nu på ett recept som kan passa till glöggen (källa: Hufvudstadsbladet). Jag vill gärna höra feedback från någon som provat, så kanske jag kan satsa på det nästa år! Eller med en annan typ av ost närmare julen.

Saffransmarinerad västerbottensost 

1 kuvert saffran
1 nypa salt
1/2 dl kallpressad rapsolja
1 tsk citronsaft
2 tsk akaciahonung
1/2 västerbottensost
svartpeppar
1 ask krasse
1/2 dl salladsströssel (fröblandning) eller solrosfrön

Stöt saffran med saltet i en mortel, lös upp i oljan så gott det går. Tillsätt citronsaft och honung. Skär osten i små kuber, blanda med saffransolja, salt och peppar. Låt ligga och dra en stund. Ju längre tid desto mer smak. Blanda ostkuberna med klippt krasse och frön. Servera på skedar eller tandpetare. 

  /C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar