måndag 9 december 2013

Julstämning som i en snökula

Utanför Kulturkirken Jakob.

I lördags var bloggsystrarna på en fantastisk julkonsert i Oslo, i Kulturkirken Jakob. Det var Christel Alsos julkonsert. Hon har tidigare år bl.a. varit på julturné med Kurt Nielsen, men i år har hon spelat in ett eget julalbum. En del av intäkterna från skivan och konserten går till Kirkens Bymisjon. 



Christel Alsos är en av mina favoritartister vars musik jag lyssnat ganska mycket på de senaste åren, så jag blev mycket glad över att hennes konsert inföll den helgen jag var i Norge. 

På repertoaren fanns både bekanta (bl.a. Silent night, Auld Lang Syne, Det hev ei rose sprunge, Hellige natt) och för mig lite mindre bekanta (norska) julsånger. I början av konserten förklarade sångerskan något i stil med att hon vill skapa julstämning som i en snökula, och det lyckades hon med. En vacker röst som passade perfekt till arrangemangen och sångerna. Jag fick rysningar i hela kroppen när hon sjöng "Jul, jul, strålande jul". Kyrkan var så mysig med levande ljus här och där. Sammanfattningsvis en jättefin och stämningsfull konsert i fin miljö. 

Fr.o.m. 16 december kommer julskivan att finnas tillgänglig bl.a. på Spotify. Jag längtar... :)

/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar