fredag 18 oktober 2013

Fredagsstämning i huset

I dag fick vi Finlandsbesök direkt från morgonen av min tidigare studiekompis med familj. Vi åt en sen frukost tillsammans och var ute och lekte med barnen i det kyliga men soliga höstvädret på förmiddagen. 4-åringen har varit hemma från dagis och sitter just nu och ser på dvd:n "Astrid Lindgrens jul". Vi tyckte det var på tiden att ta fram den nu igen. Fast i och för sej har hon nog brukat titta på både den och andra julkalendrar året runt.

"Hjälpsändning" med finska produkter fick vi också:


I går var jag dessutom på shoppingcenter, mest som tidsfördriv eftersom jag är förkyld och inte kan träna då. Gick en runda genom bland annat "Søstrene Grene". Där hittar man alltid något kul. Åhlèns var i full gång med julsakerna, men jag tycker det nästan är det samma julgranspyntet där varje år. Eller vad säger ni som har följt med lite längre och intensivare än mej? Det de har av pynt i vitt och rött brukar däremot vara fint. Men inget pynt kom med oss hem denna gång. Och bra var väl det, för jag ska verkligen försöka att vara lite restriktiv när det gäller shoppandet framöver. Inte det att jag har varit så väldigt galen hittills heller, men jag bara känner en lust att tona ner det kommersiella och satsa mera på de "mjuka värdena". Presentpapper kommer man väl däremot att behöva senare, så det är ju lika bra att handla in så länge det finns lite att välja mellan.

Papper och siffror från "Søstrene Grene".  

Lite julläsning inför helgen behöver man. Den här var faktiskt väldigt bra!


En artikel om ett julhus nära oss! Dit styr vi kosan senare i höst. Utanför Kongsvinger i Norge om någon undrar.

 
Någon som har någon annan jultidning att rekommendera? Har inte lust att köpa precis alla som finns i butiken. Halva familjen ska till Sverige imorgon på "harry-shopping" så det skulle finnas möjligheter att beställa någon svensk jultidning med dem om jag vill ha? Kom med tips tack! :)

Nu är det helg! Ha en trevlig sådan.

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar