tisdag 6 december 2016

Hur firas självständighetsdagen i utlandet?








6.12. Finlands självständighetsdag.
99 år, grattis!
En extra ledig dag för de flesta finländare. Men för oss exil-finnar är det en vanlig dag på jobbet.

Före jag åkte till jobbet hann jag iallafall plassera ut finska flaggan i flaggstativet på ytterväggen på vårt hus.


Till mina kära kollegor hade jag med meg Karl Fazer choklad. Och den vanliga frågan som då följer är: "Är Fazer (eller Feeser som norrmännen säger) verkligen finskt? Jeg trodde det var schweizisk..". Jag har ett viktigt ambassadörs-uppdrag med att marknadsföra Finland här i landet känner jag.

Har också haft högläsning på kontoret (från Wikipedia) om varför självständighetsdagen är just 6.12. Vet du det själv förresten? Att det var 6.12.1917 Lantdagen antog självständighetsförklaringen som Republiken Finland.




  Kanske att vi ser lite på Presidentens mottagning via Yles hemsida ikväll, men i övrigt så återstår väl bara att njuta av Sibelius Finlandia-hymn.








/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar