söndag 5 januari 2014

Livstecken på trettondagsafton

Det blir alltid så stilla på bloggen efter julafton, eller egentligen redan runt 22:a, 23:e december (det är faktiskt sällan vi bloggar på julafton). Då har man verkligen annat för sej och bra är ju det. Ikväll försöker jag dock hålla liv i julen ännu efter att vi kommit tillbaka till Norge. Sitter med ett glögglas i handen och Åsa-Nisse (?) som surrar på tv i bakgrunden. Och upptäcker nu när jag tar första slurken av glöggen att fy-sjutton-den-har-blivit-gammal-när-den-stått-framme-över-julen...Usch å fy! Jag får hitta en annan sort i mina förråd...Fazers gröna kulor är iallafall inte dåliga!
 
Här har det inte plockats borta något julpynt ännu och all belysning är kvar, både ute som inne. Bristen på snö gjorde kanske att den riktigt äkta, gammaldags julkänslan inte helt infann sej, men det gick bra iallafall. Det hänger inte upp sej på vädret längre om det blir jul eller inte. Det är ju att umgås med nära&kära, maten, julgodiset, granen, pyntet, ljusen och musiken som gör det. Och numera måste jag medge att själva julbloggandet också hör till för att skruva upp stämningen inför julen. Inför denna jul var vi särdeles aktiva med bloggandet och kom igång tidigt på hösten. Det var kanske dels för att jag är mammaledig och haft mer tid än vanligt till att syssla med och tänka på och drömma om den stundande julen.  
 
Nu är det igen lite av den där antiklimax-känslan när julen snart är över. Storasyster T har börjat på dagis, gubben har börjat jobba och jag&fröken S är igen ensamma hemma på dagarna. Det är januari. Och till råga på allt är det ingen snö och fortfarande grått och trist. Det är länge tills förberedelserna till nästa jul kan börja, väääldigt länge. Men jag längtar redan! Och som vanligt har jag inte handlat något som helst julrelaterat på mellandagsrean, trots att jag varje höst ångrar det och tänker att det hade varit smart att handla julgrejer på rean efter jul. Men kanske det inte är för sent ännu, kan finnas några julprylar kvar i butikerna, eller?
 
Nu ska jag njuta av min nya glögg (som smakar bra!) och fortsätta att plöja igenom en av årets julklappar, nämligen Jo Nesbøs "Polis". Så spännande! Ska berätta mer om mina andra julklappar en annan gång.

Bilden lånad från cdon

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar