tisdag 22 december 2015

Examen i fudgetillverkning - trådtestet avklarat med bravur

Gårdagskvällen spenderades i köket med lite julgodistillverkning. Med kidzen tillagades en enkel variant; smält choklad blandat med olika slags delikatesser såsom russin, smulad pepparkaka, marschmallows, nonstop. Enkelt att tillaga och smaken gillas av barnen. Bladningarna fördelades ut i små formar och in i kylen.

När barnen lagt sej gjorde jag den mer tålamodsprövande varianten av dagens utbud. Ett recept jag hittade hos Helenes jul. Nämligen nutellafudge. Jag har prövat att laga fudge många gånger tidigare och liksom alla år tidigare, hade jag inte heller iår någon termometer till förfogande när fudgen skall koka till 115/120 grader. Alltså återstår då att göra trådtestet för att veta när fudgen kokat klart. Också detta test har jag gjort flera gånger tidigare utan att se någon tråd bildas i glaset med kallt vatten. Förra året kokade fudgen närmare 2 timmar före jag gav upp och tog den av kokplattan och färdigförklarade röran. Rekommenderad kokningstid är normalt mellan 20-60 minuter... Inte ens efter 2 timmar dök det den gången upp någon tråd och jag trodde då att jag hade missat något när smeten jag doppade i glaset bara sjönk till bottnen och sedan började "skjuta upp missiler" till ytan. Nämnas bör att den trots allt blev ganska god, fastän kanske konsistensen inte var perfekt.

Igår lyckades jag. Efter 70 minuter gjorde jag trådtestet för tredje gången och då bildades en kort tråd i vattnet. Jublande tog jag bort kastrullen från värmen och gjorde fudgen färdig. Nästan lika befriande som när barnmorskan säger att det nu är 10 cm:s öppning. Du som vet, vet vad jag menar. ;)

Har inte vågat provsmaka ännu, men fudgen står kallt och ska resa med oss till Finland. 



https://lh5.googleusercontent.com/-dxsM1znjHW8/UjfhT-bm3GI/AAAAAAAENiw/8KUsKyXyn4o/s800/nutella-fudge-24.jpg
Bild lånad från kirbiecravings.com

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar