onsdag 18 november 2015

Julkalenderdilemman - än finns det tid att fundera, fixa eller beställa

Efter att jag läste Julbloggen - Min vita jul skriva om paketkalendrar insåg jag ganska fort att det börjar bli dåligt med tid att förbereda just paketkalender. Det vill säga om det ska vara just paketkalender iår då? Än så länge har det inte varit någon stor efterfrågan på just det hemma hos oss, med en 6-åring och en 2-åring i huset. (2-åringen frågar för övrigt inte efter just någonting alls för ögonblicket, utan säger snarare nej till allt som föreslås. Det är där vi är). Men 6-åringen önskar sej samma koncept som jag har kört med tidigare år, det vill säga paketkalender i helgerna (fre-sö) och då i form av en skattjakt med karta varje dag. I år kanske det t.o.m. börjar finnas hopp om att mannen inte behöver agera kartläsare, eftersom jag efter 6-årskalaset lärde mej hur en 5-6-åring tänker karta i sitt huvud (iallafall hos oss). Har ni tänkt på det? Inte som ett fågelperspektiv uppifrån, ala planteckning av en bostad, nej. Det ska ritas som ett hus sett från sidan, som ett hus ser ut, med 3 våningar t.ex. Så ritar man en dörr och ritar ett kryss i den våningen skatten finns. Och så hittar man den bara. That`s it, enkelt. 

Så skattjaktskalender i år också. Ikväll ska jag botanisera i min överfulla hylla med skräp, pynt och hemlisar i det höga köksskåpet dit inga ungar når upp (och heller inte har fattat att de borde försöka nå upp eftersom hemlisarna är så gott gömda bakom allt skräp). Tror jag redan har samlat på mej en del presenter till paketen. Det ska vara småsaker, inget dyrbart, men gärna också nödvändiga saker som tandborste och ullsockor ibland. Mannen brukar också få paket, som tröst för att han måste leka kartläsare. Så det måste inhandlas.   

När det gäller annan daglig julkalender med luckor har min syster, supermostern, redan skrivit att hon inhandlat en Mumin-kalender. Tanken var att ungarna kunde öppna lucka varannan dag. Men så blev julbloggaren så betagen av en julkrubb-julkalender, med Jesus, Josef och Maria m.fl. Den ville 6-åringen gärna ha. Nu är den beställd från Sprell. Jag har länge velat ha en julkrubba så nu får vi ju det samtidigt. 



Vuxen-julkalender har många år kommit från Fazer. I år har jag lust att prova något annat, men kan inte bestämma mej för vilken chokladkalender det ska vara.  Ser att många skryter på Summerbird. Det kunde vi säkert prova. Är det någon som har testat Lindts kalender, eller Divine eller någon brittisk eller tysk? Har ni kära läsare något tips eller kan recensera någon av dessa? Det börjar ju snart hasta om man ska beställa via nätet. Steen&Strøm säljer Summerbird choklad, men vet inte om de har kalendrarna. 

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar