lördag 7 november 2015

Danke schön Deutschland!

Jag fick (för en gångs skull) julrelaterade kom-hem-från-resa-presenter av mannen i huset. Kan ha något att göra med att jag gav någon hint om det redan i somras när vi var i Berlin, hmmm.. Men Tyskland kan också det här med att ställa till med julfirande har jag intryck av. Speciellt julkalendrar, choklad, glögg, pynt... Min kära granne kunde säkert korrigera eller supplera mej på tyskt julfirande eftersom hon är tysk.

Glühwein, tysk glögg. Jag har aldrig smakat tysk julglögg. Är det månne samma smak som vår nordiska glögg? Den ska hursomhelst sparas till senare i förjulstiden.

Julglögg, Glühwein



Julgranskulor från Harrods är de enda "varuhus-kulor" jag har haft tidigare. Den här från tyska KaDeWe kommer att matcha min Harrods-kula. Det står att den är handgjord. Man kan ju undra om det begränsar sej till att strö glitter på? Priset tyder iallafall på att den faktiskt kunde vara handgjord.

Kaufhaus des Westens

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar