söndag 29 november 2015

Big dough, little tree

Några timmar in i adventstiden. Helgen har spenderats i förberedelsetecken av olika slag. Eftersom det av tradition ligger i bakhuvudet att man skall ha en liten julgran på den finska lillajulafton-traditionen, som inföll igår lördag, så ordnade vi det. Små bordgranar har i och för sej blivit moderna andra ställen i Norden nu också, så det är ju inga problem att hitta det. Ska vi tacka Ernst för det? På lokala blomsterbutiken tyckte jag att granarna var för dyra och inte i min smak, så vi tog en snabbtur till Ikea. Där inhandlade vi kruka, gran och ljusslinga för en betydligt billigare summa än det granen vi först sett på kostade. 



Idag höll jag och tjejerna nästan på att ta oss vatten över huvudet med vårt bakningsprojekt. Lussekatter stod på agendan och jag vet att det kommer att gå åt massa, eftersom vi ska ha med oss bakverk både till skola och dagis inkommande vecka. Så varför inte slänga ihop en dubbelsats av receptet vi brukar använda? Sagt och gjort. Det blev MASSA deg. Och vi bakade och bakade.





100 bullar senare sitter jag och ska liksom försöka jobba i soffan, borde förbereda ett möte till imorgon. Hittills har både Solsidan och nu strax Bron försenat jobbandet kraftigt. 

Vi glider in i adventsmånaden och jag önskar med det en god kväll och fin start på första veckan i december!

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar