måndag 29 september 2014

Julklappstips nummer tre

Om man är en person som tycker om att sticka/virka/sy/snickra/baka/pyssla är det en trevlig idé att ge hemgjorda julklappar. De senaste åren har jag haft som mål att ge minst en hemgjord julklapp och det har lyckats ganska bra. Min bror fick till exempel för några år sedan ett "presentkort" på leveranser av hembakt en gång per månad, dvs. jag lovade att leverera något gott hembakt varje månad i ett års tid (dock kan jag erkänna att det slarvades några månader under året... men jag tror att brorsan överlevde ändå). Ifjol gav jag hemlagad granola åt mina vänner. Ifjol började jag även sticka ett par vantar åt min syster, men de blev aldrig färdiga eftersom jag samtidigt stickade en tröja åt min systerdotter...  I år planerar jag att tillverka en eller två julklappar, eller kanske till och med fler om tiden och inspirationen finns. 

Om man inte är en händig person kan man ge bort andra slags "presentkort", t.ex. att ställa upp som barnvakt uppskattas säkert av trötta småbarnsföräldrar som behöver en andningspaus i vardagen.

Höstens första stickprojekt är ett par sockor, men dessa blir inte en julklapp eftersom jag tycker om färgkombinationen och vill pryda mina egna fötter med dem. ;)

 
/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar