måndag 26 augusti 2013

Blåbärspaj

På "publikens" begäran kommer här receptet till den blåbärspaj som min syster redan har bloggat på sin egen blogg. (se http://empps.blogspot.no/2013/07/pa-begaran-recept-pa-blabarspaj.html). Min version blir översatt till norsk (eller svorsk) pga att det är lättare för några läsare. Jag hade bakat den här pajen i går när vi grillade tillsammans med några grannar. Min duktiga man hade plockat blåbär. Jag försöker nu skriva med bara vänster hand, med en baby på höger arm och en kopp med kaffe framför mej som kallnar. Det går alltså sakta och mindre bra...Håll till godo med detta recept nu i bärtider, i väntan på att man kan börja pröva ut juligare bakverk. :)

Ingredienser: 
Pajdeig/bunn

150 g smør
1 dl sukker
3 dl speltmel
2 ts bakepulver

 
Fyll
2 dl tyrkisk yoghurt
1/2 dl sukker
1 ts vaniljesukker
2 egg
cirka 2-3 dl blåbær 

 
Smelt smøret i en kasserolle og sett det til siden. Ha i sukker, mel og bakepulver når smøret har svalnet. Trykk ut deigen i en pajform.
Bland sammen ingrediensene til fyllet. Fyll pajbunnen. Stek cirka 30 minutter (eller til fyllet ikke "beveger seg" lenger) i 175 grader. Server gjerne med is eller vaniljesaus!


Bilden är lånad av Syster E.

/C

2 kommentarer:

  1. Åh, blåbärspaj är ju så förbaskat gott!

    SvaraRadera
  2. Ja, och den här är speciellt saftig och väldigt snabb och lättlagad dessutom. Rekommenderas!

    SvaraRadera