måndag 7 januari 2013

En liten tanke

Jag har som sagt inga planer på att städa bort julen riktigt än, men jag kom att tänka på en sak som min vän Nina nämnde på sin blogg för en tid sedan (hon kan detdär med hur man påverkas av färger och former). Jag "kåpi-pejstar" helt fräckt några meningar:
Röd färg är den mest effektfulla av färger, den till och med ökar hjärtfrekvensen. För mycket röd färg under en längre tid kan göra att man blir lättirriterad, stressad och rastlös. Förklarar varför det många gånger känns så skönt att städa bort julen.
Det förklarar faktiskt varför jag annars alltid redan i början på januari vill slänga ut mina röda gardiner, kuddar och hela faderullan och hänga upp något ljust och vårigt i fönstret istället. Skillnaden detta år är att jag lät höstgardinerna hänga kvar och skippade de röda julgardinerna helt och hållet, så nu orkar jag njuta lite längre av julen.

Det var bara en liten tanke såhär i efter-jul-tider. Nu ska jag mysa vidare med kaffe (som dricks ur min älskade Joulukylä-mugg) och en chokladjultomte.

Bilden är några veckor gammal men muggen är densamma.

December 2009 såg det ut såhär hemma hos mig.

/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar